EDIT: het bronartikel op Noordhollandsdagblad is niet meer bereikbaar. Voor verdere informatie kunt u verder lezen op http://www.consuwijzer.nl/elektronica/voor-de-koop/cadeaubon-tegoedbon
De Nederlandse Sauna vereniging, Esmilia Saunabon en de stichting Ombudsman zijn tot de conclusie gekomen dat een cadeaubon voor de sauna zijn waarde niet kan verliezen.
Geldigheidsduur verstreken
Een echtpaar had voor 75 euro aan cadeaubonnen gekregen voor Sauna Ridderrode in Santpoort Zuid. Toen het echtpaar de bonnen wilde inwisselen bleek de geldigheidsduur van 1 jaar verstreken waarop Ridderrode de bonnen niet meer accepteerde.
Het echtpaar is hiermee naar de Ombudsman gegaan en die heeft het echtpaar gelijk gegeven, een saunabon houdt gewoon zijn waarde. Bovenstaand bericht komt van de website Noordhollandsdagblad.nl. Ik wilde de bronnen verder nazoeken maar kon het bericht nog niet terugvinden op de website van de ombudsman of de Nederlandse sauna vereniging.
Het is namelijk nogal wat om de expliciet vermelde geldigheidsduur niet te laten gelden, want daar lijkt het hier op neer te komen. Ik weet niet hoeveel mensen er nog zijn met verlopen bonnen maar het is dus zeker de moeite waard deze van zolder te halen en ze alsnog proberen in te wisselen. Je hebt geen garantie dat het lukt maar wellicht heb je geluk.
Mocht inwisselen toch niet meer lukken stuur ze dan voor het goede doel naar DoneerKadobon.nl.
Wie heeft er nog verlopen bonnen en heb je ze nog proberen in te wisselen?
Bron: Noordhollandsdagblad – Saunabon houdt zijn waarde
Edit:link naar DoneerKadobon toegevoegd.
Hallo,
Ook wij zitten met een verlopen bon van de Zwaluwhoeve. Naar aanleiding van mijn mail kreeg ik te horen dat deze niet meer ingewisseld of verlengd kan worden. Volgens mij is dit niet mogelijk, ook als er een datum op staat, omdat het om een waardepapier gaat. Hun hanteren strak de datum. Aangezien de Zwaluwhoeve het geld al heeft ontvangen, vind ik dit erg stug en niet coulant van hun zijde. Klantvriendelijker zou het zijn op een compromis te sluiten en bijvoorbeeld een gedeelte van het geld te vergoeden. Jammer dat er niet zo over wordt gedacht!!!!
CADEAUBONNEN ZWALUWHOEVE
WIJ KREGEN VAN ONZE KINDEREN VOOR ONS 25 JARIGE HUWELIJKSFEEST EEN KADOBON TER WAARDE VAN 260 EURO. DE BON BLEEK 4 WEKEN VERLOPEN EN DE ZWALUWHOEVE WILDE DE BON NIET VERLENGEN. WEG CADEAU !. DE SERVICE VAN DE ZWALUWHOEVE IS HIERMEE ERG SLECHT TE NOEMEN. BOVENDIEN GEBRUIKEN ZIJ NOG STEEDS BONNEN MET EEN EINDDATUM VAN ALS SINDS 2006 VERBODEN IS.
KOOP NOOIT EEN BON BIJ DE ZWALUWHOEVE WANT DE KLANTVRIENDELIJKHEID HOUDT METEEN OP ALS JE BETAALD HEBT.
Op mijn vraag of ik mijn cadeaubon na de datum nog kon inleveren kreeg ik van de Zwaluwhoeve het onderstaande bericht terug. Service is bij de Zwaluwhoeve in Harderwijk dus erg ver te zoeken!
Geachte mevrouw …….,
Hartelijk dank voor uw mail.
Helaas verlengen wij geen kadobonnen.
Het is voor ons nl. niet mogelijk om elke uitzondering in overweging te nemen.
Daarom hanteren wij 1 lijn hierin.
Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.
Met vriendelijke groet,
Jolanda Bosman
De Zwaluwhoeve
Ik heb zojuist een afspraak gemaakt bij Thermen Bussloo. De cadeaubon die ik daarvoor wilde gebruiken is reeds verlopen, dit was echter van geen enkel bezwaar voor de mensen daar.. Dat vind ik erg prettig,een pluimpje voor Thermen Bussloo!
Het is na een uigebreide websurf voor mij nog niet duidelijk geworden of het nu een wettig betaalmiddel is of dat er bijzondere omstandigheden zijn, bij wat voor een soort cadeaubon het betreft.
Ik ben in elk geval blij dat deze sauna klantvriendelijkheid hoog in het vaandel heeft.
Goedendag allemaal,
Eigenlijk is het heel simpel, de afgegeven kadobonnen, waardebonnen, saunabonnen etc. Blijven altijd geld waard, wettelijk zijn de betreffende bedrijven verplicht om deze bonnen altijd aan te nemen. Het kan natuurlijk zijn dat er een prijs wijziging is doorgevoerd en dat zult u het verschil bij moeten betalen.. Maar er staat in de wet dat een kadobon altijd zijn/haar geld waard blijft want er is immers geld voor betaald! Wij hebben zelf een sauna bedrijf in Apeldoorn en bij ons nemen wij de bonnen altijd aan of bieden een alternatief aan.. Dus voor de volgende keer: KOM NAAR SAUNA APELDOORN 😉 moest het even vermelden uiteraard, het geld eigenlijk voor alle waarde certificaten, vvv bonnen iris cheque’s noem het maar op!
heel veel sauna plezier!
Dennis Riko
Sauna Apeldoorn
@Marijke,
Je standpunt is me helder. Dat neemt niet weg dat veel mensen vergeten bonnen in te wisselen.
“Eigen schuld, dikke bult” en “te laat is te laat” zijn niet meer dan mogelijke standpunten die een sauna of kadobonnen verkoper kan innemen. Vooral als een sauna eigen bonnen uitgeeft zou een verlenging na de geldigheidsduur de sauna sieren.
Als kadobonnen verkoper is het lastiger omdat degene die bonnen aannemen (bijvoorbeeld sauna’s) deze bonnen weer willen kunnen inwisselen bij de verkoper van de bonnen. Een oplossing hiervoor zou zijn dat je als kadobonnen verkoper aan consumenten de mogelijkheid biedt om een bon te verlengen. Zo houdt een kadobonnen verkoper de controle in handen.
En waarom zouden uitgevers van kadobonnen de geldigheidsduur niet al meteen op meerdere jaren zetten? Dat zal hem niet zitten in die extra boekhoudkundige stappen. Het zou misschien wel een gemis zijn als er minder niet-ingewisselde bonnen terugvloeien in de winst van de uitgever.
Nog één opmerking; heb jij weleens een e-mail in een diepe lade zien verdwijnen? Nee? Ik ook niet. Tot slot, kijk eens bij de Helpsectie van de website, wij bieden zelfs de mogelijkheid de bon op te zoeken indien je over voldoende gegevens beschikt bij ons in het systeem. Mocht je nu roepen dat een pc kan crashen. Overigens is in dat geval er ook nog altijd de mogelijkheid de verlorengegane gegevens, want onze kadobon zal dan echt niet het enige zijn, bij een specialist op te laten vissen (hard disk recovery). Verder is een mail die binnengehaald is ook via webmail, ook al gebruik je normaal Outlook etc. en geen Hotmail, lokaal opgeslagen c.q. op te vragen. Kortom, voldoende alternatieven voor de la hier.
Groeten, Marijke
Ons standpunt is zoals hierboven aangegeven. Alvorens dit product te ontwikkelen en in de markt te zetten gaan er maanden van marktonderzoek en onderzoek naar dit soort zaken aan vooraf. De wet is voor ons altijd bepalend. Voor een bank is de wet evenzo bepalend wanneer het gaat om financiering. Dit product wat er nooit geweest wanneer de wet niet volkomen duidelijk was geweest. Dat zou jij als econoom toch moeten weten; zeker in de huidige tijden die voor ondernemers al eerder merkbaar waren waar het gaat om financieringen. Ofwel, alleen doortimmerde plannen die niet op aannames drijven komen in aanmerking. Logisch, bank wil geld graag terug zien, niet dan? Nogmaals, zoek eens e.e.a. na zoals reeds aangegeven Erik, dan kom je iets beter beslagen ten ijs.
Verder is ons systeem uniek en volledig online. Uitzoeken, betalen en ontvangen per mail. Doordat er geen mens aan te pas komt is er bij de ondernemer nooit discussie. Het systeem accepteert simpelweg geen kadobon welke verlopen is. Veiligheid en duidelijkheid, ook waar het gaat om valse bonnen en fraude, daar kan geen valsgeldscanner of watermerk tegenop. Eén en ander volledig in lijn der wet.
Succes verder vandaag met het uizoeken, ik laat het hierbij.
Marijke
@Marijke,
Wat is jullie standpunt daarover vanuit http://www.nationalewellnesskadobon.nl/?
Altijd een glasharde termijn van 1 jaar? Volgens mij zijn er namelijk best wel veel kadobonnen die in diepe laden verdwijnen.
Journalisten en meningen zijn niet relevant. Evenzo de Ombudsman wanneer deze uitspraak in strijd is met de wet. Discussie mag, graag zelfs, met name over inhoud. Om een wet aangepast te krijgen is het echter noodzaak 40.000 (digitale) handtekeningen te verzamelen zoals vastegelegd in het burgerinitiatief waarmee iets besproken dient te worden in de 2e kamer. Bespreken is een eerste mogelijke aanzet tot wijziging. Zoek ook eens in jurisprudentie in de uitspraken databank waarin op kantonrechterlijke uitspraken na, alle openbare en dus consumentenrecht betreffende uitspraken zijn opgenomen.
Groeten, Marijke
@Marijke,
Interessante link. Er zijn in ieder geval verschillende journalisten met verschillende meningen.
In ieder geval is er reden om niet meteen op te geven als je geldigheid verlopen is. Buiten dat zou een ondernemer wat mij betreft hier heel coulant mee moeten omgaan.
Vraag:
Ik heb een cadeaubon van € 50, te besteden bij een beautycentrum. De bon was geldig tot en met 31 december. Door omstandigheden heb ik het beautycentrum niet voor deze datum kunnen bezoeken. Nu zegt men mij dat deze bon niet meer geldig en daarmee waardeloos is. Ik vind dat vreemd, want er is toch €50 in de kassa van de ondernemer terecht gekomen, zonder dat hij daarvoor enige prestatie heeft geleverd. Kan dit zomaar?
Antwoord:
Waarschijnlijk wel. Enige nadere uitleg is op z’n plaats. Een winkelier mag een bon verkopen met een uiterste geldigheidsdatum. Dat is dan onderdeel van de overeenkomst. Een bon moet minimaal een jaar geldig zijn, korter wordt als onredelijk beschouwd. In de praktijk gaan de meeste ondernemers soepel om met een ‘verlopen’ cadeaubon. Maar strikt formeel staat hij in zijn recht als hij zegt dat de bon niet meer geldig is. Geen afgiftedatum = eeuwig geldig
Bij cadeaubonnen zijn er nog meer mogelijkheden. Als er een afgiftedatum op de bon staat, geldt een geldigheidstermijn van vijf jaar. Staat er op de cadeaubon geen afgiftedatum en geen geldig tot datum dan is de bon eeuwig geldig.
En in het verlengde hiervan. Wie een product ruilt krijgt soms een tegoedbon. Omdat de verkoper nergens toe verplicht is, mag hij zelf bepalen hoe lang de tegoedbon geldig is.
Bron: http://www.geldenrecht.nl/entry/2484398